Fizjoterapeuta

Fizjoterapeuta radzi – integracja sensoryczna na co dzień.

Praktyczne rady i ćwiczenia na co dzień4723e4532

Zmysł dotyku

  • Podczas ubierania i rozbierania zachęcajmy dziecko do dotykania, brania do rąk i poznawania dotykiem różnorodności tkanin, nazywając je zarówno faktury jak i kolory
  • Podczas rozbierania i ubierania warto zwrócić uwagę aby ćwiczyć zginanie i porstowanie łokcia, unoszenie ramienia itd. ważne aby ruchy były prawidłowe jakościowo
  • Zabawa w zgadywanie – prosimy dziecko by bez kontroli wzroku odgadło co jest w woreczku tylko dotykając przedmiot
  • odczuwanie różnicy temperatur zarówno zimna jak i ciepła, w nauce może pomóc przedmiot znajdujący się w lodówce i nagrzany słońcem by dziecko mogło porównać doznania

Schemat ciała

  • Na częściowo narysowanych obrazkach dzieci mają dokończyć szkicowanie postaci
  • obrysowywanie rąk położonych na papierze i dziecko ma np. dorysować paznokcie
  • ćwiczenia utrzymywania kończyny w określonej pozycji bez kontroli wzroku prosimy by dziecko zamknęło oczy i uniosło rękę nad głowę, albo położyło na brzuchu

Zmysł równowagi

  • stanie na jednej nodze z otartymi następnie zamkniętymi oczami
  • odbijanie piłki w klęku obunóż
  • chodzenie na palcach i pietach
  • stanie na dysku sensorycznym
  • skakanie na skakance
  • maszerowanie w miejscu z wysoko uniesionymi kolanami
  • balansowanie na dużej piłce w rożnych pozycjach
  • obroty na krześle obrotowym

Zmysł powonienia i smaku

  • rozpoznawanie rożnych produktów bez kontroli wzroku i i dotyku tylko przez zapach/smak

Zmysł słuchu

  • rozpoznawanie dźwięków zabawek, znanych przedmiotów w domu (klucze, pieniądze, kapiąca woda) nagrania odgłosów zwierząt itp.
  • słuchanie ostrych i miękkich dźwięków wydawanych przez instrumenty muzyczne
  • słuchanie i powtarzanie podobnych rytmicznie uderzeń

Zmysł wzroku

  • dla niemowlaków pokazywanie kontrastowych obrazków najlepiej czarno białych w osi ciała, oraz z przekraczaniem linii środka kiedy dziecko zaczyna wodzić wzrokiem
  • dla starszych dzieci zbliżanie do oczu dziecka kolorowego przedmiotu
  • patrzenie na przedmiot znajdujący się daleko a następnie blisko

Joanna Henzel – Trawińska

terapeuta NDT Bobath dla dzieci

www.fizjobaby.pl

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *