dobra zabawa z dzieckiem czuczu
Psycholog

Psycholog dziecięcy radzi – niepokojące sygnały w rozwoju psychoruchowym w pierwszym roku życia dziecka.

l MIESIĄCNiepokojące sygnały w rozwoju dziecka

  • nie reaguje na silne dźwięki (np. dzwonka)
  • nie skupia wzroku przez chwilę na przesuwanej przed oczami grzechotce
  • nie wydaje innych dźwięków oprócz krzyku
  • nie przygląda się ludzkiej twarzy
  • nie przestaje płakać na czyjś widok, głos, przytulenie
  • nie płacze
  • nie unosi przez chwilę głowy chwiejnie w pozycji na brzuchu lub siedzącej
  • nie wykonuje ruchu pełzania w pozycji na brzuchu
  • nie ściska palca włożonego do ręki

Przede wszystkim należy sprawdzić czy dziecko widzi i słyszy, reaguje na bodźce dotykowe, nie przejawia wzmożonego lub obniżonego napięcia mięśniowego.

3 MIESIĄC

  • nie przygląda się otoczeniu, przedmiotom
  • nie śledzi osób i przedmiotów w ruchu, nie odwraca głowy za
  • znikającym z pola widzenia obiektem
  • nie wydaje wielu dźwięków głużenia, gruchania: „a-gu”, „e-che”
  • nie uśmiecha się na widok ludzkiej twarzy
  • nie płacze w sposób zróżnicowany na ból, głód i inne bodźce.
  • nie ożywia się na widok przygotowań do karmienia
  • nie utrzymuje głowy prosto w pozycji siedzącej przynajmniej przez pół minuty
  • nie przewraca się z boku na plecy, a w pozycji na brzuchu nie opiera się na przedramionach
  • nie utrzymuje podanej do ręki grzechotki, nie potrząsa nią

6 MIESIĄC Niepokojące sygnały w rozwoju dziecka

  • nie chwyta przedmiotów w jedną rękę pod kontrolą wzroku
  • nie dotyka palcami swego odbicia w lustrze
  • nie gaworzy (nie powtarza sylab) w odpowiedzi na przemawianie: „da-da”, „ba-ba”
  • nie odróżnia znanych twarzy od nieznanych
  • nie śmieje się głośno, nie wydaje okrzyków radości
  • nie odwraca głowy, gdy się je woła
  • nie utrzymuje głowy podciągane do pozycji siedzącej, nie siedzi z pod-trzymywaniem dłuższą chwilę
  • nie przewraca się z pleców na brzuch i odwrotnie
  • nie utrzymuje ciężaru ciała na nogach

Jeśli dziecko sześciomiesięczne wyłącznie głuży a nie gaworzy (nie wypowiada, nie powtarza wielu różnych sylab), może to sugerować uszkodzenie słuchu (dzieci głuche odruchowo głużą, ale nie rozwijają w pełni gaworzenia).

9 MIESIĄC

  • nie manipuluje przedmiotami, nie bawi się dwoma przedmiotami równocześnie
  • nie naśladuje prostych czynności, jak stukanie łyżką w stół, przewracanie kartek książeczki
  • nie naśladuje dźwięków mowy, nie wypowiada wielu sylab
  • nie odwzajemnia przywiązania do bliskiej osoby, uśmiechu, pieszczot, nie boi się obcych
  • nie bawi się „w chowanego”, nie szuka ukrytego przedmiotu
  • nie reaguje na krótkie słowa: „daj”, „pa-pa”
  • nie siada i nie siedzi samo
  • nie stoi z podparciem
  • nie chwyta drobnych przedmiotów w palceNiepokojące sygnały w rozwoju dziecka

Dziecko wyłącznie leżące w tym wieku, niemanipulujące przedmiotami, wymaga pilnej interwencji terapeutycznej.

12 MIESIĄC

  • nie wkłada wypuszczając z dłoni małych przedmiotów do większych, np. klocka do kubka
  • nie naśladuje demonstrowanych czynności, np. mieszania łyżeczką w kubku, bazgrania ołówkiem
  • nie wymawia „tata”, „mama” znaczeniowo, nie rozumie prostych poleceń słownych, np. „podaj lalę”
  • nie reaguje niepokojem na nieznane osoby i miejsca
  • nie rozumie zakazu „nie wolno”
  • nie wyraża własnych potrzeb inaczej niż płaczem
  • nie stoi samo przez moment
  • nie robi paru kroków z podtrzymywaniem
  • nie chwyta drobnych przedmiotów z udziałem kciuka

Jeśli roczne dziecko nie próbuje siadać, stawać i chodzić z pomocą, mówić i naśladować czynności, jest to sygnałem poważnych, globalnych zaburzeń rozwoju.

Autor: Psycholog dziecięcy Sylwia Warchoł – Plucińska

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *