Logopeda

Logopeda radzi – Jak dbać o prawidłowy rozwój mowy dziecka? – cz. III

Chcesz, aby mowa twojego dziecka rozwijała się poprawnie? Zadbaj o prawidłowe nawyki oraz wczesną profilaktykę. Tak, jak regularne mycie zębów zapobiega ubytkom, tak prawidłowa higiena mówienia zapobiega powstawaniu wad wymowy. Zapraszam do trzeciej części artykułu o tym, jak dbać o poprawny rozwój mowy dzieci.

8. Dbaj o rozwój społeczny i emocjonalny dziecka

Mowa jest nierozłącznie związana z rozwojem emocjonalnym i społecznym. Cóż to oznacza? Nic innego, jak to, że nasze nastroje i emocje mają wpływ na to, co mówimy, w jaki sposób mówimy i czy mamy ochotę mówić. Ten aspekt jest niezwykle ważny w przypadku dzieci. W okresie dojrzewania układu nerwowego i kształtowania się cech osobowości, są one szczególnie podatne na wpływy z zewnątrz. Więc takie emocje, jak np. strach, lęk, obawa itp. mogą wywołać blokadę, rytm mówy, problemy z oddychaniem bądź zacinanie się. Dlatego dbaj o rozwój emocjonalny dziecka, reagując na emocje dziecka w wspierający sposób.

9. Czytaj na głos książki

Nic tak nie pobudza wyobraźni i myślenia, jak kontakt z ciekawą książką. Znajdź kilka chwil w ciągu dnia, aby przeczytać dziecku parę stron ulubionej bądź znalezionej przez ciebie książeczki. Nie ma zanczenia, w jakim wieku jest dziecko i czy zrozumie jej treść. Istotne jest osłuchiwanie się z mową i brzmieniem języka, dokładnie tak samo, jak przy nauce języków obcych. Niby na początku nic nie rozumiemy, ale później łatwiej nam opanować słownictwo, akcent i rytm języka. I o to chodzi. Czytanie na głos ma jeszcze tę zaletę, że prócz obcowania z poprawnymi formami językowymi, wytwarza atmosferę bliskości, co wpływa pozytywnie na rózwój emocjonalny dziecka i relację z rodzicem.

10. Stwórz warunki do mówienia

Nikt z nas nie nauczyłby się mówić, gdyby nie kontakt ze światem zewnętrznym i innymi ludźmi. Mowa rozwija się dzięki obcowaniu z bodźcami – słuchowymi, wzrokowymi, dotykowymi, smakowymi, węchowymi i osobami z najbliższego otoczenia. Dzięki nim maluch doświadcza czegoś nowego, poznaje nowe słowa oraz ich znaczenie, smaki potraw, kształty przedmiotów itd. W ten sposób zadziwia się światem i eksploruje go. Tam coś ściągnie, tam coś zwali, tu coś dotknie, a tam włoży klocka do buzi. Reaguje na wszystkie dźwięki i słowa, które słyszy. To wszystko warto, a nawet trzeba wykorzystać do nazywania świata dziecka i reagowania słowami na nowe bodźce. Możesz pomóc dziecku rozwijać mowę nazywając przedmioty, które poznaje, zadając dodatkowe pytania, jeśli już potrafi mówić, prosić, aby powiedziało, czego chce, kiedy wskazuje na coś palcem, organizować zabawy wokół czynności, która jest dla malucha aktualnie interesująca i opowiadać o tym, co w danej chwili robicie itp. Wszystkie te z pozoru błahe czynności mają ogromne znaczenie przy wspomaganiu rozwoju mowy dziecka. Im dziecko ma więcej okazji do słuchania prawidłowego wzorca mowy, tym lepiej dla jej i jego rozwoju.

Profilaktyka oraz wczesna interwencja zapobiegają powstawaniu wad wymowy i służą wczesnemu rozpoznaniu niepokojących symptomów. A im szybciej, tym mniejsze są szkody i krótszy czas logopedycznego wspomagania.

O autorze: Agnieszka Siołek-Cichocka – Udzielam pomocy psychologicznej i prowadzę psychoterapię w ujęciu Gestalt. Wspieram i towarzyszę w rozwoju, odnajdywaniu swojego rytmu oraz drodze powrotnej do siebie. Piszę, edukuję i prowadzę warsztaty o rozwoju w rytmie cykliczności. Zapraszam na moją stronę Psychoterapia w Przepływie

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *