Fizjoterapeuta

Fizjoterapeutka radzi – Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej vol. 2

Etapy rozwoju

Często dzieci zdradzają problemy rozwojowe już na wczesnym etapie. Rodzice opowiadają, że ich dzieci określane były jako trudne, ale każdy uspokajał, że z tego wyrosną. Jednak intuicja rodzicielska podpowiadała, że z dzieckiem dzieje się coś, co  do końca nie jest prawidłowe.

Poniższa lista etapów rozwoju pomaga wyłapać niepokojące objawy:

0-3 miesiące4d0d2842297c20b16d2418fe47697392

– reaguje na glos

– spontanicznie się uśmiecha

– obraca główkę śledząc ruch

– reaguje na głośne dźwięki

– wierci się, kopie nóżkami

– podnosi główkę w pozycji na brzuchu

– lubi kąpiele

– lubi kontrastowe przedmioty

3-6 miesięcy

– głośno się śmieje

– odróżnia obce osoby

– chwyta przedmioty

– przetacza się

– obraca głowę w kierunku dźwięku

– wydaje dźwięki

6-9 miesięcy

– potrafi odkryć przykrytą zabawkę

– pełza lub raczkuje

– uderza dwoma przedmiotami o siebie

– pozwala się karmić łyżeczką

– lubi upuszczać i rzucać przedmioty

– interesuje się badaniem zabawek

– potrafi chwile siedzieć bez pomocy

9-12 miesięcy

– ogląda obrazki w książce

– mówi mama tata

– bawi się w „a kuku”

– je palcami

– chodzi trzymając się mebli

– bawi się piłką

– sygnalizuje swoje potrzeby i zachcianki za pomocą dźwięków lub ręki

12-18 miesięcy

– zaczyna samodzielnie chodzićbdedfcdc32eae0d0c1f6cef703a27623

– używa nazw znajomych przedmiotów

– wskazuje palcem części ciała które słyszy

– wykonuje proste polecenia

– wskazuje ilustracje w książkach

– używa swojego imienia

– realizuje własne pomysły na zabawę

– rozpoznaje siebie w lustrze

 

(na podstawie ksiązki Godwin Emmons i McKendry Anderson)

Joanna Henzel Trawińska Joanna Henzel Trawińska

Fizjoterapeuta dziecięcy

Terapeuta NDT-Bobath

www.fizjobaby.pl

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *