Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej
Fizjoterapeuta

Fizjoterapeutka radzi – Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej vol. 1

WSTĘP

Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznejIntegracja sensoryczna to zdolność dziecka do odbierania, odczuwania, rozumienia i przetwarzania informacji dostarczanych z otoczenia i własnego organizmu. Integracja pozwala składać pojedyncze bodźce w całą informację i funkcję mózgu, co wpływa na zdolność nauki czy samoocenę dziecka. Zmysły przekazują nam informacje dotyczące naszego organizmu i otoczenia dzięki czemu dziecko rozumie kim jest i jak funkcjonuje świat.

Integracja sensoryczna zazwyczaj rozwija się stopniowo zanim dziecko nauczy się jeść rękoma musi być świadome swoich dłoni i ust itd.

Działanie mózgu pod kątem integracji często dla lepszego zrozumienia dzielimy się na:

Rejestrowanie – odbieranie bodźców

Modulację- zmiana percepcji bodźca przed przetworzeniem i przekształceniem w działanie

Odpowiedź – zachowanie wywołane zintegrowanie informacji

Jeśli dziecko ma problemy z rejestrowaniem to może zbyt słabo reagować na dotyk, ruch, wydawać się letargiczne z opóźnieniem odpowiadać na docierające do niego bodźce

Przy problemach z modulacją dziecko źle znosi zmiany w codziennych czynnościach, łatwo się rozprasza, jest nadaktywne, ma problemy z przechodzenie z jednej czynności do drugiej , wydaje się wycofane i zamknięte w swoim świecie.

Poza 5 zmysłami nie możemy zapominać o 3 układać sensorycznych: dotykowym, przedsionkowym i prioproceptywnym.

Układ dotykowy pozwala na odczuwanie zimna, ciepła, czy obiekty są ostre czy tempe, szorstkie czy gładkie. Pozwala na rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku.

Układ przedsionkowy koordynuje ruchy gałek ocznych, głowy i ciała. Pozwala balansować na równoważni, utrzymać równowagę gdy się potkniemy itd.

Układ prioprioceptywny informuje o pozycji ciała korzystając z informacji dostarczonych przez mięśnie i stawy. Pozwala odczuwać swoje ciało, daje jego schemat, dzięki niemu czujemy granice swojego ciała możemy stać bez przewracania się, czy bez użycia wzroku unieść kończynę na daną wysokość.

(na podstawie książki Godwin Emmons i McKendry Anderson)

 

Joanna Henzel Trawińska Joanna Henzel Trawińska

Fizjoterapeuta dziecięcy

Terapeuta NDT-Bobath

www.fizjobaby.pl

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *