U niemowląt często problemy rozwojowe mijają wraz z dojrzewanie układu nerwowego i nie zawsze muszą świadczyć o zaburzeniach integracji sensorycznej, ale jeśli pewne odstępstwa od normy utrzymują się do około trzech lat warto zacząć już celowaną dobrą terapię.
Poniższa lista przedstawia możliwe zaburzenia występujące po okresie niemowlęcym.
18-24mc
– naśladuje układanie piramidy z 2, 3 klocków
– sprawnie chodzi
– używa około 10 słów
– koncentruje się podczas zabawy
– lubi ciągnąc, pchać, upuszczać, uderzać przedmioty
– nosi lub przytula maskotki
– potrafi nawlec duży drewniany koralik
– radzi sobie ze schodami
– siada na małym krzesełku
24-30mc
– używa zwrotów złożonych z 2 wyrazów
– naśladuje zabawę innego dziecka
– radzi sobie z prostymi układankami
– lubi układać zabawki, bawić się wodą, w piaskownicy, szukać ukrytych zabawek, wbijać coś plastikowym młotkiem
– przyłącza się do śpiewania piosenek i recytowania wierszyków
– wskazuje części ciała i powtarza nazwy
– podaje nazwy przedmiotów w swoim otoczeniu
– pomaga sprzątać zabawki
– rozpoznaje siebie na zdjęciach
– bawi się w proste gry w grupie np. Stary niedźwiedź mocno śpi
– z entuzjazmem reaguje na owe zabawki
– przyjmuje rożne role podczas zabawy
– bawi się z innymi dziećmi
– lubi budować z klocków, burzyć konstrukcje, opróżniać pojemniki, rozbierać przedmioty na kawałki
– segreguje przedmioty
30-36mc
– potrafi segregować przedmioty wg jednej kategorii
– zaczyna się rozwijać niezależność od rodziców
– zaczyna się rozwijać poczucie humoru, skłonność do żartów
– potrafi korzystać z toalety
– potrafi rozpinać guziki
– potrafi samodzielnie jeść łyżką
– lubi czołgać się przez tunele, bawić się w namiocie, nosić cos w koszyku
– używa zdań złożonych z 3 lub więcej słow.
– kopie piłkę
– lubi rozmawiać
Musimy pamiętać, że rozwój każdego dziecka przebiega bardzo indywidualnie i poza naszą intuicja warto czasem posłuchać dobrej rady terapeuty który uspokajając na pewno nie zbagatelizuje naszych obaw tylko odpowiednio zdiagnozuje dziecko. Na problemy z integracją składa się szereg różnych deficytów których niesposób opisać w punktach i zanim padnie diagnoza zachowanie dziecka wymaga wnikliwej bardzo, szczegółowej analizy. Przy brakuj jednej czy nawet kilku funkcji nie trzeba się o razu bać tylko obserwować dziecko ewentualnie zaczerpnąć rady terapeuty, pamiętajmy że każdy z nas jest inny, świat byłby nudny i smutny bez różnorodności.
(na podstawie ksiązki Godwin Emmons i McKendry Anderson)
Joanna Henzel Trawińska Joanna Henzel Trawińska
Fizjoterapeuta dziecięcy
Terapeuta NDT-Bobath
www.fizjobaby.pl