- nie reaguje na silne dźwięki (np. dzwonka)
- nie skupia wzroku przez chwilę na przesuwanej przed oczami grzechotce
- nie wydaje innych dźwięków oprócz krzyku
- nie przygląda się ludzkiej twarzy
- nie przestaje płakać na czyjś widok, głos, przytulenie
- nie płacze
- nie unosi przez chwilę głowy chwiejnie w pozycji na brzuchu lub siedzącej
- nie wykonuje ruchu pełzania w pozycji na brzuchu
- nie ściska palca włożonego do ręki
Przede wszystkim należy sprawdzić czy dziecko widzi i słyszy, reaguje na bodźce dotykowe, nie przejawia wzmożonego lub obniżonego napięcia mięśniowego.
3 MIESIĄC
- nie przygląda się otoczeniu, przedmiotom
- nie śledzi osób i przedmiotów w ruchu, nie odwraca głowy za
- znikającym z pola widzenia obiektem
- nie wydaje wielu dźwięków głużenia, gruchania: „a-gu”, „e-che”
- nie uśmiecha się na widok ludzkiej twarzy
- nie płacze w sposób zróżnicowany na ból, głód i inne bodźce.
- nie ożywia się na widok przygotowań do karmienia
- nie utrzymuje głowy prosto w pozycji siedzącej przynajmniej przez pół minuty
- nie przewraca się z boku na plecy, a w pozycji na brzuchu nie opiera się na przedramionach
- nie utrzymuje podanej do ręki grzechotki, nie potrząsa nią
- nie chwyta przedmiotów w jedną rękę pod kontrolą wzroku
- nie dotyka palcami swego odbicia w lustrze
- nie gaworzy (nie powtarza sylab) w odpowiedzi na przemawianie: „da-da”, „ba-ba”
- nie odróżnia znanych twarzy od nieznanych
- nie śmieje się głośno, nie wydaje okrzyków radości
- nie odwraca głowy, gdy się je woła
- nie utrzymuje głowy podciągane do pozycji siedzącej, nie siedzi z pod-trzymywaniem dłuższą chwilę
- nie przewraca się z pleców na brzuch i odwrotnie
- nie utrzymuje ciężaru ciała na nogach
Jeśli dziecko sześciomiesięczne wyłącznie głuży a nie gaworzy (nie wypowiada, nie powtarza wielu różnych sylab), może to sugerować uszkodzenie słuchu (dzieci głuche odruchowo głużą, ale nie rozwijają w pełni gaworzenia).
9 MIESIĄC
- nie manipuluje przedmiotami, nie bawi się dwoma przedmiotami równocześnie
- nie naśladuje prostych czynności, jak stukanie łyżką w stół, przewracanie kartek książeczki
- nie naśladuje dźwięków mowy, nie wypowiada wielu sylab
- nie odwzajemnia przywiązania do bliskiej osoby, uśmiechu, pieszczot, nie boi się obcych
- nie bawi się „w chowanego”, nie szuka ukrytego przedmiotu
- nie reaguje na krótkie słowa: „daj”, „pa-pa”
- nie siada i nie siedzi samo
- nie stoi z podparciem
- nie chwyta drobnych przedmiotów w palce
Dziecko wyłącznie leżące w tym wieku, niemanipulujące przedmiotami, wymaga pilnej interwencji terapeutycznej.
12 MIESIĄC
- nie wkłada wypuszczając z dłoni małych przedmiotów do większych, np. klocka do kubka
- nie naśladuje demonstrowanych czynności, np. mieszania łyżeczką w kubku, bazgrania ołówkiem
- nie wymawia „tata”, „mama” znaczeniowo, nie rozumie prostych poleceń słownych, np. „podaj lalę”
- nie reaguje niepokojem na nieznane osoby i miejsca
- nie rozumie zakazu „nie wolno”
- nie wyraża własnych potrzeb inaczej niż płaczem
- nie stoi samo przez moment
- nie robi paru kroków z podtrzymywaniem
- nie chwyta drobnych przedmiotów z udziałem kciuka
Jeśli roczne dziecko nie próbuje siadać, stawać i chodzić z pomocą, mówić i naśladować czynności, jest to sygnałem poważnych, globalnych zaburzeń rozwoju.
Autor: Psycholog dziecięcy Sylwia Warchoł – Plucińska