• Strona główna
  • Strefa Mamy
    • Ciąża
    • Poród
    • Karmienie piersią
    • Porady
    • Zdrowie i Uroda
    • Moda i wygoda
    • Dodatki ułatwiąjące życie
    • Moje przemyślenia
    • Literatura
    • Mamy z pasją
  • Strefa Taty
  • Strefa dziecka
    • Pielęgnacja dziecka
    • Zdrowie dziecka
    • Rozwój
    • Biblioteczka malucha
      • Gry planszowe – recenzje
      • Książki
    • Zabawki
    • Przydatne gadżety
    • Aranżacja pokoju
    • Przygoda z kulturą
    • Imiennik
  • Strefa samotnego rodzica
    • Usługi
    • Literatura
  • Domowe inspiracje
  • DIY
  • PODRÓŻE
  • Okiem specjalisty
    • Dietetyk
    • Fizjoterapeuta
    • Logopeda
    • Pediatra
    • Położna
    • Prawnik
    • Psycholog
  • Blogerski Świat
  • Współpraca/Kontakt
  • Regulamin konkursów
  • Polityka prywatności
Rodzicielnik
  • Strona główna
  • Strefa Mamy
    • Ciąża
    • Poród
    • Karmienie piersią
    • Porady
    • Zdrowie i Uroda
    • Moda i wygoda
    • Dodatki ułatwiąjące życie
    • Moje przemyślenia
    • Literatura
    • Mamy z pasją
  • Strefa Taty
  • Strefa dziecka
    • Pielęgnacja dziecka
    • Zdrowie dziecka
    • Rozwój
    • Biblioteczka malucha
      • Gry planszowe – recenzje
      • Książki
    • Zabawki
    • Przydatne gadżety
    • Aranżacja pokoju
    • Przygoda z kulturą
    • Imiennik
  • Strefa samotnego rodzica
    • Usługi
    • Literatura
  • Domowe inspiracje
  • DIY
  • PODRÓŻE
  • Okiem specjalisty
    • Dietetyk
    • Fizjoterapeuta
    • Logopeda
    • Pediatra
    • Położna
    • Prawnik
    • Psycholog
  • Blogerski Świat
  • Współpraca/Kontakt
  • Regulamin konkursów
  • Polityka prywatności
Strona główna  /  Psycholog  /  Psycholog dziecięcy radzi – Ćwiczenia w poprawnym czytaniu i pisaniu klasa I- III
25 październik 2015

Psycholog dziecięcy radzi – Ćwiczenia w poprawnym czytaniu i pisaniu klasa I- III

Opublikowane przez Redakcja
Redakcja
Psycholog ćwiczenia poprawnego czytania i pisania, Psycholog dziecięcy radzi Dodaj komentarz

Ćwiczenia w czytaniu

  1. Dziecko czyta powoli, a dorosły poprawia jego błędy, poleca przeczytać zadanie jeszcze raz, pilnuje, aby dziecko czytało dokładnie, całymi wyrazami, przestrzegało przecinków i kropek.

img001Jeżeli nikt nie poprawi jego błędów, to będą się one utrwalać i dziecko nie nauczy się czytać poprawnie.

W czasie czytania (każdego: we dwoje, pod kontrolą) dziecko powinno posługiwać się wskazówką zrobioną z twardego kartonu i pokolorowaną. Dziecko przesuwa tę wskazówkę pod wierszami tekstu, który właśnie jest czytany. Wskazówka powinna być przesuwana w sposób ciągły, bez skoków, bo ona prowadzi oczy dziecka, reguluje tempo i kierunek ruchów gałki ocznej. Jeżeli dziecku ręka się trzęsie i wskazówka skacze, należy ująć jego dłoń i spokojnie pod wierszami czytanego tekstu.

  1. Czytanie sposobem kombinowanym prowadzimy w ten sposób: dziecko czyta najpierw głośno pod kontrolą dorosłego, np. przez 10 min a kiedy widzimy, że już się zaczyna męczyć polecamy, aby pozostałą część przeczytało po cichu. Następnie opowiada treść przeczytaną.

Pamiętajmy o tym, że zawsze, po każdym czytaniu, dziecko ma opowiedzieć to, co przeczytało. Jeśli opowiada niedokładnie albo tylko częściowo musimy pomóc mu odpowiednio postawionymi pytaniami – jeśli mimo tego widzimy, że nie rozumie, powinno przeczytać jeszcze raz i wtedy opowiedzieć.

Kiedy już opowie treść przeczytanego tekstu, możemy mu zaproponować, aby narysowało lub namalowało jakiś obrazek związany z treścią czytanki – trzeba przy tym zawsze zainteresować się tym obrazkiem, porozmawiać z dzieckiem na jego temat.

Ćwiczenia w pisaniu

Pisanie z pamięci –musi przebiegać wg następującej kolejności.

  1. Dziecko odczytuje zdanie wybrane do pisania – najlepiej jeśli jest to krótki podpis po obrazkiem albo krótkie zdanie z elementarza (trzy-, najwyżej czterowyrazowe).
  2. Liczy na palcach wyrazy w nim zawarte, wymawiając je głośno.
  3. Spoglądając na wzór, układa całe zdanie z liter ruchomego alfabetu (na przygotowanej do tego celu tabliczce z kartonu).
  4. Każdy wyraz dzieli na litery, wymawiając odpowiednie głoski i biorąc każdą literę do ręki. Trzeba teraz polecić dziecku, aby klasnęło tyle razy, ile jest liter w danym wyrazie, albo – żeby tyle razy stuknęło ołówkiem o stolik.
  5. Składa zdanie z powrotem i odczytuje jeszcze raz całe .
  6. Każdy wyraz dziecko dzieli na sylaby (części wyrazu) i wystukuje ołówkiem lub wyklaskuje liczbę sylab w wyrazie.
  7. Zasłania zdanie kartka papieru i pisze w zeszycie, dyktując sobie półgłosem po sylabie.
  8. Po skończeniu porównuje zapis z tekstem i poprawia samodzielnie ewentualne błędy.
  9. Prowadzący ćwiczenia kontroluje poprawność zapisu.

Jednorazowa dawka pisania z pamięci powinna obejmować nie więcej niż 2 – 3 zdania. Każde z nich może mieć 3, a potem 4 wyrazy. W miarę uzyskania wprawy zmniejszamy stopniowo układanie z ruchomego alfabetu .Dziecko nie układa już całego zdania, ale jeden lub dwa trudniejsze wyrazy i te wyrazy dzieli na litery i sylaby. Podziału na głoski w domu nie robimy.

Pisanie ze słuchu – Kiedy nasze dziecko umie już pisać z pamięci, możemy próbować pisać ze słuchu.

  1. Mama lub tata czyta dziecku głośnie całe dyktando (krótkie, mające 3 – 4 zdania, potem więcej i sprawdza czy dziecko zrozumiało to, co usłyszało. (Dziecko powinno opowiedzieć treść dyktanda).
  2. Następnie prowadzący ćwiczenia czyta pierwsze zdanie dyktanda, dziecko powtarza te zdanie i liczy na palcach, ile tam jest wyrazów. (Na początek nie powinno być więcej jak 3 – 4 wyrazy w jednym zdaniu).
  3. W zdaniu są zazwyczaj 1 – 2 wyrazy trudniejsze dla dziecka. Te wyrazy dziecko powinno albo ułożyć z liter ruchomego alfabetu, albo wyszukać je w słowniczku, a najlepiej jeśli jeden wyraz ułoży z liter ruchomego alfabetu, a drugi wyszuka w słowniczku. Przy szukaniu trzeba mu pomóc, zaznajamiając z układem słowniczka.
  4. Następnie podzieli te wyrazy na litery i na sylaby.
  5. Prowadzący ćwiczenia raz jeszcze przeczyta całe zdanie, a potem zasłania ułożony trudny wyraz i zamyka słowniczek.
  6. Dziecko zapisuje całe zdanie, a ojciec (matka) sprawdza, czy napisało dobrze i poleca dziecku poprawić błędy. (Dziecko pisze ołówkiem). Tak postępuje z każdy następnym zdaniem.

Po skończony dyktandzie można dziecku narysować w zeszycie kolorową kredka słoneczko, gwiazdkę albo kwiatek na znak, że się docenia jego wysiłki i że dobrze napisało ćwiczenie.

W miarę uzyskania wprawy w pisaniu, dziecko nie układa już liter ruchomego alfabetu,
a tylko wyszukuje trudniejsze wyrazy w słowniczku i dzieli je na litery i na sylaby. W ten sposób coraz to lepiej zaznajamia się ze słowniczkiem.

Pamiętajmy o tym ,że dyktując dziecku zdanie, trzeba je bardzo wyraźnie wymawiać, nawet przesadnie wyraźnie, aby dziecko mogło usłyszeć wszystkie głoski, które są w każdym wyrazie.

Opracowanie: mgr Sylwia Warchoł- Plucińska, psycholog
  https://www.facebook.com/psycholozkadziecieca

Udostępnij
Redakcja
Redakcja

 Poprzedni Uchodźcy w Polsce – boimy się nieznanego. Wywiad z Maciejem Stroińskim dziennikarzem, Redaktorem Telewizji Polsat.
Następny   Prawo do kontaktów z dzieckiem.

Related Posts

  • jak być dobrym rodzicem dla swojego dziecka

    Psycholog radzi: Zaparcia nawykowe u małych dzieci.

    11 stycznia 2020
  • dobra zabawa z dzieckiem czuczu

    Psycholog dziecięcy radzi – niepokojące sygnały w rozwoju psychoruchowym w pierwszym roku życia dziecka.

    12 września 2015
  • Jak rozmawiać z dzieckiem o szkole

    Psycholog dziecięcy radzi – Jak zapytać dziecko „Jak było w przedszkolu/ szkole?”

    22 sierpnia 2015
  • wychowanie dziecka rodzicielnik.pl

    Psycholog dziecięcy radzi – jak pomóc dziecku w oswajaniu lęku.

    24 lipca 2015

Skomentuj

Anuluj pisanie odpowiedzi

Współprace medialne

Rodzicielnik.pl w TVP

Zaparcia nawykowe u małych dzieci – Pytanie na śniadanie

Znajdź na blogu

Ostatnie artykuły

  • motoryka mała
    Motoryka mała – propozycje ćwiczeń z wykorzystaniem zabawek zręcznościowych. 30 stycznia 2023
  • Magia Bożego Narodzenia. Rodzinna gra o świątecznej wędrówce 11 grudnia 2022
  • Psi Patrol
    Psi Patrol to bajka, która ostatnimi czasy cieszy się międzynarodowym fenomenem. Co sprawia, że dzieci tak bardzo ją pokochały? 7 grudnia 2022
  • psycholog
    Jakie są zadania psychologa przedszkolnego? 21 listopada 2022

Popularne artykuły

  • motoryka mała
    Motoryka mała – propozycje ćwiczeń z wykorzystaniem zabawek zręcznościowych.

Rodzicielnik na Twitterze!

Twitter
rodzicielnik.pl
rodzicielnik.pl
@rodzicielnikpl

Motoryka mała – propozycje ćwiczeń z wykorzystaniem zabawek zręcznościowych. rodzicielnik.pl/motoryka-mala…

reply retweet favorite
09:43 · 30 stycznia 2023
Twitter
rodzicielnik.pl
rodzicielnik.pl
@rodzicielnikpl

Magia Bożego Narodzenia. Rodzinna gra o świątecznej wędrówce rodzicielnik.pl/magia-bozego-…

reply retweet favorite
16:36 · 11 grudnia 2022
Twitter
rodzicielnik.pl
rodzicielnik.pl
@rodzicielnikpl

Psi Patrol to bajka, która ostatnimi czasy cieszy się międzynarodowym fenomenem. Co sprawia, że dzieci tak bardzo ją pokochały? rodzicielnik.pl/psi-patrol/

reply retweet favorite
09:30 · 7 grudnia 2022
Twitter
rodzicielnik.pl
rodzicielnik.pl
@rodzicielnikpl

Jakie są zadania psychologa przedszkolnego? rodzicielnik.pl/jakie-sa-zada…

reply retweet favorite
09:48 · 21 listopada 2022
Twitter
rodzicielnik.pl
rodzicielnik.pl
@rodzicielnikpl

Pokój niemowlaka – co powinno się w nim znaleźć? rodzicielnik.pl/pokoj-niemowl…

reply retweet favorite
14:33 · 15 listopada 2022
Follow @rodzicielnikpl

Myśl przewodnia

„Wychowanie bez błędów nie istnieje. nic takiego nie istnieje. I nie tylko nie istnieje, lecz wręcz nie powinno istnieć. Rodzice są ludźmi. popełniają więc błędy i nie wiedzą wszystkiego. Natomiast odpowiedzialni rodzice nie są mitem. Przeciwnie. Dzieci mają prawo do odpowiedzialnych rodziców. Przyznawanie się do błędów albo niewiedzy jest prawidłowym zachowaniem ze strony rodziców. Powinno ono zarazem być uzupełnione przez dążenie do naprawiania błędów oraz poszukiwania odpowiedzialności”

J. G. Woititz

Kontakt ze mną:

agnieszka@rodzicielnik.pl

Zapisz się do naszego newslettera

Zamów nasz newsletter i otrzymuj najciekawsze informacje z naszego bloga!

Pozycjonowanie stron: liftnet.pl Copyright © 2018 rodzicielnik.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone