• Strona główna
  • Strefa Mamy
    • Ciąża
    • Poród
    • Karmienie piersią
    • Porady
    • Zdrowie i Uroda
    • Moda i wygoda
    • Dodatki ułatwiąjące życie
    • Moje przemyślenia
    • Literatura
    • Mamy z pasją
  • Strefa Taty
  • Strefa dziecka
    • Pielęgnacja dziecka
    • Zdrowie dziecka
    • Rozwój
    • Biblioteczka malucha
      • Gry planszowe – recenzje
      • Książki
    • Zabawki
    • Przydatne gadżety
    • Aranżacja pokoju
    • Przygoda z kulturą
    • Imiennik
  • Strefa samotnego rodzica
    • Usługi
    • Literatura
  • Domowe inspiracje
  • DIY
  • PODRÓŻE
  • Okiem specjalisty
    • Dietetyk
    • Fizjoterapeuta
    • Logopeda
    • Pediatra
    • Położna
    • Prawnik
    • Psycholog
  • Blogerski Świat
  • Współpraca/Kontakt
  • Regulamin konkursów
  • Polityka prywatności
Rodzicielnik
  • Strona główna
  • Strefa Mamy
    • Ciąża
    • Poród
    • Karmienie piersią
    • Porady
    • Zdrowie i Uroda
    • Moda i wygoda
    • Dodatki ułatwiąjące życie
    • Moje przemyślenia
    • Literatura
    • Mamy z pasją
  • Strefa Taty
  • Strefa dziecka
    • Pielęgnacja dziecka
    • Zdrowie dziecka
    • Rozwój
    • Biblioteczka malucha
      • Gry planszowe – recenzje
      • Książki
    • Zabawki
    • Przydatne gadżety
    • Aranżacja pokoju
    • Przygoda z kulturą
    • Imiennik
  • Strefa samotnego rodzica
    • Usługi
    • Literatura
  • Domowe inspiracje
  • DIY
  • PODRÓŻE
  • Okiem specjalisty
    • Dietetyk
    • Fizjoterapeuta
    • Logopeda
    • Pediatra
    • Położna
    • Prawnik
    • Psycholog
  • Blogerski Świat
  • Współpraca/Kontakt
  • Regulamin konkursów
  • Polityka prywatności
Strona główna  /  Psycholog  /  Psycholog dziecięcy radzi: Zabawa ważna sprawa!
zabawa z dzieckiem a rozwój rodzicielnik.pl
31 marzec 2015

Psycholog dziecięcy radzi: Zabawa ważna sprawa!

Opublikowane przez Redakcja
Redakcja
Psycholog Psycholog dziecięcy radzi, psycholog o zabawie, zabawa ważna sprawa Dodaj komentarz

Zabawa jest podstawową działalnością dziecka. Do chwili rozpoczęcia nauki szkolnej zajmuje najważniejsze miejsce w jego życiu. Z punktu widzenia rozwoju dziecka wiek zabawy jest wiekiem przejściowym. Dorosły musi, więc, tak zorganizować mu warunki do zabawy, aby w pełni wykorzystać tkwiące w tym okresie możliwości. Dziecko powinno zakończyć wiek zabawy doroślejsze właśnie dzięki zabawie. Ważne są, więc słowa Schillera: „Człowiek nie jest w pełni człowiekiem, jeśli się nie bawi” i o tym musimy pamiętać.

Wiek niemowlęcy

  • Zabawy manipulacyjne (dziecko chwyta przedmiot, bada ciężar, kolor, barwę, temperaturę, powierzchnię, kształt, dźwięki itd., gładzi, obraca, potrząsa, uderza, wkłada do ust; do 5 miesięcy przede wszystkim zajmuje się własnym ciałem). Zabawy manipulacyjne wpływają na zbieranie różnorodnych doświadczeń dotyczących właściwości przedmiotów i są jednocześnie podstawą do rozwoju jakościowo wyższych rodzajów zabaw.

  • Ok. 1 r.ż. – następuje opanowanie przedmiotu, używa go dziecko do określonego celu (kubek napełnia piaskiem, jeden kubek wkłada do drugiego), zwiększa się bogactwo zabaw, rosną wymagania, co do zabawek.

Niemowlęta bardzo lubią, gdy osoba dorosła bierze je na ręce, podnosi do góry, huśta rytmicznym ruchem. Zabawy te są pożyteczne, oswajają dziecko z przestrzenią, pozwalają spoglądać na otoczenie z szerszej perspektywy.

Od 1 do 3 r.ż.

  • Zabawy manipulacyjne i funkcjonalne (dziecko każdy przedmiot traktuje, jako coś odrębnego, potrafi ułożyć przedmioty według rodzaju lub wielkości, bada użyteczność np. otwiera i zamyka pudełko, napełnia je innymi rzeczami).

  • Pod koniec 2 i 3 r.ż. szczególnie popularne są zabawy konstrukcyjne (np. budowanie z klocków, z piasku) Ważne jest, aby zostawić dziecku pełną swobodę w wyborze tematu zabawy konstrukcyjnej, w doborze przedmiotów i materiałów do realizacji dzieła.

  • Dziecko uczy się chodzić – kontakt z różnymi przedmiotami, samo eksploruje zamiast czekać na dostarczenie przedmiotów do zabawy. Zabawki służą do dokonywania odkryć i eksperymentowania (wiaderko +piasek = babka).

  • Czas trwania zabawy w 3 r.ż. wydłuża się dwukrotnie. Do 2 r. ż. przeważa zabawa samotna.

  • Rozwija się pamięć i wyobraźnia – pojawiają się pierwsze zabawy w granie roli (dziecko zaczyna rozumieć, że lalka może być dzieckiem).

Dzieci w tym wieku charakteryzują się dużą ruchliwością. Więc lubią zabawy destrukcyjne, czyli niszczenie przedmiotów. Chętnie w zabawie odgrywają rolę dorosłych. Do zabaw konstrukcyjnych potrzebne będą różne klocki, plastikowe składanki, mozaiki, przybory do piasku, plastelina. Zabawy ruchowe wymagają posiadania rożnych piłek, rowerków, zabawek do kąpieli, sanek. Arsenał zabawek dydaktycznych to rożnego rodzaju piramidki, sześciany, loteryjki.

Wiek przedszkolny

  • Pojawia się zabawa konstrukcyjna i w granie roli (czas zabawy znowu się wydłuża), uwaga dziecka przeniesiona z czynności (manipulowanie przedmiotem) na cel (np. zbudowanie zamku).

  • Zakres zabaw konstrukcyjnych rozszerza się (obok budowania dzieci zaczynają malować, lepić z plasteliny, wycinać).

  • Zabawy ruchowe (bieganie, skakanie, wspinanie się, rzucanie, jazda na rowerze) pomagają w ćwiczeniu ciała i zmysłów.

  • Kulminacyjne nasilenie zabaw opartych o fikcję (dziewczynki przygotowują obiad z listków), ale na razie zabawy te opierają się na naśladownictwie, dziecko swobodnie zmienia się z rówieśnikami rolami). Fikcja pomaga w poznawaniu i opanowywaniu rzeczywistości.

  • Bajki – szczególne zainteresowanie przypada na okres między 5 a 6 r.ż. (bajka pozwala przeżyć to co w rzeczywistości nie może mieć miejsca).

  • Zabawy konstrukcyjne osiągają bardzo wysoki poziom – majsterkowanie, duże bogactwo narzędzi ( klej, nożyczki, sznurki, plastelina, farby itd.).

  • Zabawy konstrukcyjne ukierunkowane na wytwór (dotąd zabawą było kupowanie, teraz dzieci kładą nacisk na urządzenie sklepu – rozwój wyobraźni przestrzennej). Dzieci dostrzegają, że ich aktywność zmierza
    w kierunku stworzenia „czegoś

  • W zabawach tematycznych coraz większy nacisk na odwzorowywanie rzeczywistości, przedmioty są wykorzystywane zgodnie z ich przeznaczeniem.

  • Ulubione zabawy to te, gdzie dzieci przyjmują na siebie role dorosłych.

Dzieci 5-6 letnie maja większą wiedzę i sprawność w związku z tym chętnie wybierają zabawy konstrukcyjne, majsterkowanie, które rozwijają wyobraźnie przestrzenną. Dzieci lubią kredki, papier, nożyczki, układanki. Dziewczynki chętnie bawią się w dom, więc potrzebne będą im: lalki i ich gospodarstwa. Chłopcom: auta, akcesoria różnych zawodów. Zabawy nabierają cech współzawodnictwa i są zróżnicowane ze względu na płeć. Dziewczynki lubią skakanki, piłki, łyżwy. Natomiast chłopcy różnego rodzaju rzutki, piłki, rowery, narty, gry zręcznościowe. Uniwersalną zabawką w każdym wieku są klocki. Dla dzieci w tym wieku kształty klocków powinny być bardziej skomplikowane. Arsenał zabawek dydaktycznych to dla dzieci starszych gry planszowe. Zasadniczą rolę w zabawie dzieci pełnią rodzice. To do nich należy zapewnienie dzieciom odpowiednich warunków do zabawy. Można mówić o dobrych warunkach gdy: jest czas na zabawę, miejsce i zabawki.

Bardzo ważny w wieku 5-6 lat jest też kontakt z innymi osobami w trakcie zabawy. Aby występujące w zabawie możliwości wychowawcze można było wykorzystać, konieczna jest umiejętna, niehamująca aktywności dzieci pomoc dorosłych. Rodzice powinni przejawiać zainteresowanie przebiegiem zabaw, pomagać dzieciom w rozwijaniu pomysłowości, w ich organizowaniu. Ważne jest też umiarkowane uczestnictwo w zabawie, taktowna ingerencja, tworzenie odpowiedniej atmosfery. Należy zachęcać dziecko do różnych zabaw i działań, pobudzać fantazję, pomysłowość.

Zabawy w wieku szkolnym

  • Dzieci pragną uczestniczyć w prawdziwym życiu (zamiast bawić się w sklep chcą same kupować).

  • Zajęcia z pogranicza zabaw (czytanie książek, oglądanie TV, granie na komputerze, słuchanie muzyki).

  • Popularne stają się gry (oparta na ścisłych zasadach, wyrabia poczucie wspólnoty w grupie, uczy współdziałania np. gry ruchowe, berek, zabawa w chowanego, gra w 2 ognie, u chłopców gry nastawione
    na współzawodnictwo).

Zabawy w wieku 11 – 14 lat

  • Podstawową aktywnością dziecka jest uczenie się, dlatego trzeba zadbać o to, aby miało czas na relaks i zabawę.
  • Przeważają gry (ruchowe, stolikowe, sportowe, dydaktyczne, komputerowe itd.)
  • Gry mają wysoki poziom organizacji (złożone reguły, wzbogacanie treści gier, wymyślanie nowych gier).

 

 Autor: Sylwia Warchoł- Plucińska Psycholog dziecięcy

Bibliografia:
1. Bogdanowicz M. (2003) Przytulanki czyli wierszyki na dziecięce masażyki. Warszawa: Wyd. Wydawnictwo Harmonia
2. Elkonin D. B. (1984) Psychologia zabawy. Warszawa: Wyd. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
3. Okoń W. (1995) Zabawa a rzeczywistość. Warszawa: Wyd. Żak
4. http://www.berek.pl/centrum/ctrr06.html
5. http://cudownelata.eu/pdf/cl0901.pdf
6. http://www.bycrodzicem.pl/index.php?id=35

Udostępnij
Redakcja
Redakcja

 Poprzedni Nigdy nie mamy pewności jutra.
Następny   Instytut urody Casolla w Poznaniu.

Related Posts

  • jak być dobrym rodzicem dla swojego dziecka

    Psycholog radzi: Zaparcia nawykowe u małych dzieci.

    11 stycznia 2020
  • Nieobecność ojca w wychowaniu syna

    „Mama kupuje dzieciom rzeczy w najtańszych sklepach (mimo wysokich alimentów, które płacę) i dzieci tłumaczą mi, że to bardzo fajne sklepy. Ja mam inne zdanie na ten temat i nie chcę, żeby moje dzieci miały takie standardy, co mam im powiedzieć? Czy w ogóle powinienem reagować? – Psycholog radzi.

    6 stycznia 2016
  • Psycholog dziecięcy radzi – Ćwiczenia w poprawnym czytaniu i pisaniu klasa I- III

    25 października 2015
  • dobra zabawa z dzieckiem czuczu

    Psycholog dziecięcy radzi – niepokojące sygnały w rozwoju psychoruchowym w pierwszym roku życia dziecka.

    12 września 2015

Skomentuj

Anuluj pisanie odpowiedzi

Współprace medialne

Rodzicielnik.pl w TVP

Zaparcia nawykowe u małych dzieci – Pytanie na śniadanie

Znajdź na blogu

Ostatnie artykuły

  • Poznaj nowości od Marioinex – Mini Waffle Adventure: Sekretna Jaskinia 23 marca 2023
  • trampolina
    Trampolina ogrodowa – ulubiona atrakcja dzieci i rodziców 1 marca 2023
  • Kobieta rozstępy na brzuchu
    Zabiegi medycyny estetycznej dla mam. 27 lutego 2023
  • termy
    Czy na termach trzeba umieć pływać? Rozwiewamy wątpliwości 26 lutego 2023

Popularne artykuły

  • trampolina
    Trampolina ogrodowa – ulubiona atrakcja dzieci i rodziców
  • Poznaj nowości od Marioinex – Mini Waffle Adventure: Sekretna Jaskinia

Rodzicielnik na Twitterze!

Twitter
rodzicielnik.pl
rodzicielnik.pl
@rodzicielnikpl

Poznaj nowości od Marioinex – Mini Waffle Adventure: Sekretna Jaskinia rodzicielnik.pl/poznaj-nowosc…

reply retweet favorite
10:56 · 23 marca 2023
Twitter
rodzicielnik.pl
rodzicielnik.pl
@rodzicielnikpl

Trampolina ogrodowa – ulubiona atrakcja dzieci i rodziców rodzicielnik.pl/trampolina-og…

reply retweet favorite
15:32 · 1 marca 2023
Twitter
rodzicielnik.pl
rodzicielnik.pl
@rodzicielnikpl

Top 10 zabawek dla 4-5 latek! rodzicielnik.pl/top-10-zabawe…

reply retweet favorite
11:18 · 28 lutego 2023
Twitter
rodzicielnik.pl
rodzicielnik.pl
@rodzicielnikpl

Zabiegi medycyny estetycznej dla mam. rodzicielnik.pl/zabiegi-medyc…

reply retweet favorite
10:47 · 27 lutego 2023
Twitter
rodzicielnik.pl
rodzicielnik.pl
@rodzicielnikpl

Czy na termach trzeba umieć pływać? Rozwiewamy wątpliwości rodzicielnik.pl/czy-na-termac…

reply retweet favorite
20:14 · 26 lutego 2023
Follow @rodzicielnikpl

Myśl przewodnia

„Wychowanie bez błędów nie istnieje. nic takiego nie istnieje. I nie tylko nie istnieje, lecz wręcz nie powinno istnieć. Rodzice są ludźmi. popełniają więc błędy i nie wiedzą wszystkiego. Natomiast odpowiedzialni rodzice nie są mitem. Przeciwnie. Dzieci mają prawo do odpowiedzialnych rodziców. Przyznawanie się do błędów albo niewiedzy jest prawidłowym zachowaniem ze strony rodziców. Powinno ono zarazem być uzupełnione przez dążenie do naprawiania błędów oraz poszukiwania odpowiedzialności”

J. G. Woititz

Kontakt ze mną:

agnieszka@rodzicielnik.pl

Zapisz się do naszego newslettera

Zamów nasz newsletter i otrzymuj najciekawsze informacje z naszego bloga!

Pozycjonowanie stron: liftnet.pl Copyright © 2018 rodzicielnik.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone