• Strona główna
  • Strefa Mamy
    • Ciąża
    • Poród
    • Karmienie piersią
    • Porady
    • Zdrowie i Uroda
    • Moda i wygoda
    • Dodatki ułatwiąjące życie
    • Moje przemyślenia
    • Literatura
    • Mamy z pasją
  • Strefa Taty
  • Strefa dziecka
    • Pielęgnacja dziecka
    • Zdrowie dziecka
    • Rozwój
    • Biblioteczka malucha
      • Gry planszowe – recenzje
      • Książki
    • Zabawki
    • Przydatne gadżety
    • Aranżacja pokoju
    • Przygoda z kulturą
    • Imiennik
  • Strefa samotnego rodzica
    • Usługi
    • Literatura
  • Domowe inspiracje
  • DIY
  • PODRÓŻE
  • Okiem specjalisty
    • Dietetyk
    • Fizjoterapeuta
    • Logopeda
    • Pediatra
    • Położna
    • Prawnik
    • Psycholog
  • Blogerski Świat
  • Współpraca/Kontakt
  • Regulamin konkursów
  • Polityka prywatności
Rodzicielnik
  • Strona główna
  • Strefa Mamy
    • Ciąża
    • Poród
    • Karmienie piersią
    • Porady
    • Zdrowie i Uroda
    • Moda i wygoda
    • Dodatki ułatwiąjące życie
    • Moje przemyślenia
    • Literatura
    • Mamy z pasją
  • Strefa Taty
  • Strefa dziecka
    • Pielęgnacja dziecka
    • Zdrowie dziecka
    • Rozwój
    • Biblioteczka malucha
      • Gry planszowe – recenzje
      • Książki
    • Zabawki
    • Przydatne gadżety
    • Aranżacja pokoju
    • Przygoda z kulturą
    • Imiennik
  • Strefa samotnego rodzica
    • Usługi
    • Literatura
  • Domowe inspiracje
  • DIY
  • PODRÓŻE
  • Okiem specjalisty
    • Dietetyk
    • Fizjoterapeuta
    • Logopeda
    • Pediatra
    • Położna
    • Prawnik
    • Psycholog
  • Blogerski Świat
  • Współpraca/Kontakt
  • Regulamin konkursów
  • Polityka prywatności
Strona główna  /  Psycholog  /  Psycholog dziecięcy radzi – Zabawy wakacyjne dla dzieci.
dzieci bawiące się w piasku
19 czerwiec 2015

Psycholog dziecięcy radzi – Zabawy wakacyjne dla dzieci.

Opublikowane przez Redakcja
Psycholog zabawy wieku dziecięcego Dodaj komentarz

zabawy wakacyjne dla dzieciZbliża się czas wymarzonych wakacji. Dzieci mają już to do siebie, że nie lubią siedzieć w miejscu i szybko się nudzą. Należy więc dobrze zorganizować im czas, aby wspólne chwile upłynęły w miłej atmosferze i stały się zapowiedzią udanego urlopu.

Wiek niemowlęcy

–    Zabawy manipulacyjne (dziecko chwyta przedmiot, bada ciężar, kolor, barwę, temperaturę, powierzchnię, kształt, dźwięki itd., gładzi, obraca, potrząsa, uderza, wkłada do ust; do 5 miesięcy przede wszystkim zajmuje się własnym ciałem).

–  Ok. 1. r.ż. –opanowanie przedmiotu, używa go dziecko do określonego celu (kubek napełnia piaskiem, jeden kubek wkłada do drugiego). Niemowlęta bardzo lubią, gdy osoba dorosła bierze je na ręce, podnosi do góry, huśta rytmicznym ruchem.

Od 1. do 3. r.ż.

–  Zabawy manipulacyjne i funkcjonalne (dziecko każdy przedmiot traktuje jako coś odrębnego, potrafi ułożyć przedmioty według rodzaju lub wielkości, bada użyteczność, np. otwiera i zamyka pudełko, napełnia je innymi rzeczami).

–  Pod koniec 2. i 3. r.ż. popularne są zabawy konstrukcyjne (np. budowanie z klocków, z piasku) Ważne jest, aby zostawić dziecku pełną swobodę w wyborze tematu zabawy konstrukcyjnej, w doborze przedmiotów i materiałów do realizacji dzieła.

–  Dziecko uczy się chodzić – kontakt z różnymi przedmiotami, samo eksploruje zamiast czekać na dostarczenie przedmiotów do zabawy. Zabawki służą do dokonywania odkryć i eksperymentowania (wiaderko +piasek = babka).

–  Czas trwania zabawy w 3. r.ż. wydłuża się dwukrotnie. Do 2. r.ż. przeważa zabawa samotna.

–  Rozwija się pamięć i wyobraźnia – pojawiają się pierwsze zabawy w granie roli (dziecko zaczyna rozumieć, że lalka może być dzieckiem). Dzieci w tym wieku charakteryzują się dużą ruchliwością (lubią niszczenie przedmiotów). Chętnie w zabawie odgrywają rolę dorosłych. Do zabaw potrzebne będą różne klocki, plastikowe składanki, mozaiki, przybory do piasku, plastelina. Zabawy ruchowe wymagają posiadania rożnych piłek, rowerków, zabawek do kąpieli. Arsenał zabawek dydaktycznych to rożnego rodzaju piramidki, sześciany, loteryjki.

Wiek przedszkolny

–  Zabawy ruchowe (bieganie, skakanie, wspinanie się, rzucanie, jazda na rowerze) pomagają w ćwiczeniu ciała i zmysłów.

–  Zabawy oparte o fikcję (dziewczynki przygotowują obiad z listków), ale na razie zabawy te opierają się na naśladownictwie, dziecko swobodnie zmienia się z rówieśnikami rolami). Fikcja pomaga w poznawaniu i opanowywaniu rzeczywistości.

–  Bajki – szczególne zainteresowanie przypada na okres między 5. a 6. r.ż. (bajka pozwala przeżyć to, co w rzeczywistości nie może mieć miejsca).

–  Ulubione zabawy to te, gdzie dzieci przyjmują na siebie role dorosłych. Dzieci 5-6 letnie maja większą wiedzę i sprawność. W związku z tym chętnie wybierają majsterkowanie, zabawy konstrukcyjne, które rozwijają wyobraźnie przestrzenną. Dzieci lubią kredki, papier, nożyczki, sznurki, plastelinę, farby, układanki. Dziewczynki chętnie bawią się w dom, więc potrzebne będą im lalki i ich gospodarstwa. Chłopcom przydadzą się auta   i akcesoria różnych zawodów. Zabawy nabierają cech współzawodnictwa i są zróżnicowane ze względu na płeć. Dziewczynki lubią skakanki, piłki. Natomiast chłopcy różnego rodzaju rzutki, piłki, rowery, gry zręcznościowe. Uniwersalną zabawką w każdym wieku są klocki. Dla dzieci w tym wieku kształty klocków powinny być bardziej skomplikowane. Arsenał zabawek dydaktycznych to dla dzieci starszych gry planszowe. Zasadniczą rolę w zabawie dzieci pełnią rodzice.

Zabawy w wieku szkolnym

–  Dzieci pragną uczestniczyć w prawdziwym życiu (zamiast bawić się w sklep chcą same kupować).

–  Zajęcia z pogranicza zabaw (czytanie książek, oglądanie TV, granie na komputerze, słuchanie muzyki).

–  Popularne są gry (oparte na ścisłych zasadach, wyrabiają poczucie wspólnoty w grupie, uczą współdziałania, np. gry ruchowe, berek, zabawa w chowanego, gra w 2 ognie, u chłopców gry nastawione na współzawodnictwo).

Zabawy w wieku 11 – 14 lat

–  Należy zadbać o czas na relaks i zabawę.

–  Przeważają gry (ruchowe, stolikowe, sportowe, dydaktyczne, komputerowe itd.)

–  Gry mają wysoki poziom organizacji (złożone reguły, wzbogacanie treści gier, wymyślanie nowych gier).

 

Sylwia Warchoł- Plucińska

psycholog, logopeda

https://www.facebook.com/psycholozkadziecieca?ref=hl

Udostępnij
Redakcja

 Poprzedni Wychowanie może wspierać i wzmacniać dziecko już od chwili narodzin. O wychowaniu wspierającym.
Następny   Testujemy – saszetki na przekąski firmy Skip Hop od Lullilai.

Skomentuj

Anuluj pisanie odpowiedzi

Współprace medialne

Rodzicielnik.pl w TVP

Zaparcia nawykowe u małych dzieci – Pytanie na śniadanie

Znajdź na blogu

Ostatnie artykuły

  • Jak znaleźć równowagę między życiem rodzinnym a pracą? Zacznij od planowania! 25 maja 2023
  • Prezent dla 2-latka – jaki warto wybrać? 8 maja 2023
  • Wyjazd na wakacje z rodziną – jak się przygotować? 6 kwietnia 2023
  • Jak wybrać wygodne spodnie dla dziecka? 3 kwietnia 2023

Popularne artykuły

  • Jak znaleźć równowagę między życiem rodzinnym a pracą? Zacznij od planowania!

Rodzicielnik na Twitterze!

Twitter
rodzicielnik.pl
rodzicielnik.pl
@rodzicielnikpl

Jak znaleźć równowagę między życiem rodzinnym a pracą? Zacznij od planowania! rodzicielnik.pl/jak-znalezc-r…

reply retweet favorite
16:41 · 25 maja 2023
Twitter
rodzicielnik.pl
rodzicielnik.pl
@rodzicielnikpl

Pamiętasz, od kiedy korzystasz z Twittera? Ja tak! #MojeTwitteroweUrodziny pic.twitter.com/1pqstAuAc7

reply retweet favorite
08:19 · 8 maja 2023
Twitter
rodzicielnik.pl
rodzicielnik.pl
@rodzicielnikpl

Prezent dla 2-latka – jaki warto wybrać? rodzicielnik.pl/prezent-dla-2…

reply retweet favorite
08:19 · 8 maja 2023
Twitter
rodzicielnik.pl
rodzicielnik.pl
@rodzicielnikpl

Wyjazd na wakacje z rodziną – jak się przygotować? rodzicielnik.pl/wyjazd-na-wak…

reply retweet favorite
15:01 · 6 kwietnia 2023
Twitter
rodzicielnik.pl
rodzicielnik.pl
@rodzicielnikpl

Jak wybrać wygodne spodnie dla dziecka? rodzicielnik.pl/jak-wybrac-wy…

reply retweet favorite
15:34 · 3 kwietnia 2023
Follow @rodzicielnikpl

Myśl przewodnia

„Wychowanie bez błędów nie istnieje. nic takiego nie istnieje. I nie tylko nie istnieje, lecz wręcz nie powinno istnieć. Rodzice są ludźmi. popełniają więc błędy i nie wiedzą wszystkiego. Natomiast odpowiedzialni rodzice nie są mitem. Przeciwnie. Dzieci mają prawo do odpowiedzialnych rodziców. Przyznawanie się do błędów albo niewiedzy jest prawidłowym zachowaniem ze strony rodziców. Powinno ono zarazem być uzupełnione przez dążenie do naprawiania błędów oraz poszukiwania odpowiedzialności”

J. G. Woititz

Kontakt ze mną:

agnieszka@rodzicielnik.pl

Zapisz się do naszego newslettera

Zamów nasz newsletter i otrzymuj najciekawsze informacje z naszego bloga!

Pozycjonowanie stron: liftnet.pl Copyright © 2018 rodzicielnik.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone