Co zrobić, aby czas spędzany z dzieckiem był ciekawy i przyjemny?
Znajdźcie coś, co zainteresuje Was oboje. To naprawdę proste! Maluch będzie zainteresowany właściwie wszystkim tym, co wzbudza w Tobie entuzjazm. Kochasz zwierzęta? Wybierzcie się do zoo. Lubisz teatr? Nic prostszego! Stwórzcie własny teatrzyk. Jeśli lubisz gotować, włącz malucha w przygotowywanie posiłków.
Obserwuj swoje dziecko. Zwróć uwagę na to, co je ciekawi – może podzielisz jego fascynację koparką? Przy bliższym spojrzeniu może się okazać, że wykopy to naprawdę niesamowita sprawa!
Niech zabawa będzie zabawą – również dla Ciebie! Twoje zdanie w wyborze gry jest równie ważne, jak zdanie dziecka. Jeśli wolisz berka od chowanego, powiedz o tym maluchowi.
Oprócz ilości wspólnie spędzonego czasu, liczy się też jego jakość. 30 minut intensywnej zabawy czy lektury będzie lepsze niż 8 godzin biernie spędzonych obok dziecka.
W zabawie wykorzystaj przedmioty, które masz pod ręką. Ze starych ubrań, fragmentów gazet czy kolorowego papieru można zrobić naprawdę świetne zabawki!
Kupuj mądre zabawki – takie, którymi można bawić się na wiele różnych sposobów i które po tygodniu nadal będą atrakcyjne. Zamiast grających, migających urządzeń zainwestuj w klocki, karty, łamigłówki – dostarczą Wam wielu godzin świetnej rozrywki.
Co sprawia przyjemność małym dzieciom?
To co mogą robić wspólnie z rodzicami. Każda spędzona chwila razem jest na wagę złota!
Wspólne wykonywanie najprostszych czynności: oglądanie, słuchanie, dotykanie, mówienie, śpiewanie czy rozwiązywanie zadań w największym stopniu kształtują zarówno wspomnienia dziecka, jak i jego intelekt. Pamiętaj, że najbardziej atrakcyjnym zajęciem dla malucha jest poznawanie świata.
Dzieci kochają zabawy ruchowe! Zwłaszcza te, które wiążą się z dotykiem – bujanie, turlanie, łaskotki, klaskanie, obracanie się oraz wszelkie czynności manualne, takie jak składanie, wkładanie, przelewanie czy przekładanie rzeczy.
Wspólna zabawa stymuluje wszystkie obszary dziecięcego rozwoju: społeczny, motoryczny, intelektualny, twórczy i emocjonalny.
Co zrobić, aby dziecko chciało się rozwijać?
Każde małe dziecko chce się rozwijać! Dla malucha chęć nauki i rozwoju jest tak naturalna jak oddychanie. Pozwól dziecku, aby poznawało świat tak, jak ma to ochotę: przez oglądanie, dotykanie, smakowanie. Daj mu możliwość eksperymentowania z wodą, bańkami mydlanymi czy gazetą. Udziel wskazówek i pozwól dziecku doświadczyć zarówno sukcesu, jak i błędu.
Aby Twoje dziecko mogło się swobodnie rozwijać, wystarczy spełnić kilka naprawdę prostych warunków. Pierwszym z nich jest zapewnienie maluchowi bezpieczeństwa – dopasowanie otoczenia do jego potrzeb. Niech to, co może dosięgnąć będzie dla niego bezpieczne.
Niech świat wokół dziecka będzie intrygujący i przyjazny. Postaraj się, aby w zasięgu jego rączek znalazły się rzeczy, których warto dotykać. Powinny mieć różne faktury, wydawać ciekawe dźwięki, być zimne i ciepłe, mokre i suche, miękkie i twarde, kolorowe i czarno-białe.
Bądź dla dziecka przewodniczką po otaczającym Was świecie. Spraw aby nauka była zabawą, a zabawa nauką. Zamiast ograniczać – pokazuj, tłumacz, zarażaj pasją!
Patrz na świat oczami dziecka – naucz się zachwycać małymi rzeczami. Znajdziecie wtedy nić porozumienia, która sprawi, że dowolne otoczenie stanie się dla Was miejscem pełnym cudów.
Na każde pytanie udzielaj zrozumiałej odpowiedzi. Jeśli dziecko jest na tyle duże, żeby zadać pytanie, potrafi zrozumieć też odpowiedź – wystarczy ją tylko odpowiednio sformułować i przekazać.
Uśmiechaj się! Każdy dzień niesie ze sobą coś nowego, zarówno dla Ciebie, jak i dla Twojego dziecka.
Jak bawić się obrazkowymi kartami Moje pierwsze słowa?
Wykorzystajmy obrazki jako podstawę do rozmowy o otaczającym nas świecie. Poniżej propozycje tematów jakie możemy poruszyć.
Malina. Jakiego koloru jest malina? Gdzie rosną maliny? Na czym rosną maliny? Czy malina ma pestki? Co można zrobić z malin? Czy malina jest miękka czy twarda?
Czosnek. To są ząbki czosnku. A gdzie Ty masz ząbki? Jaką masz minkę kiedy wąchasz czosnek?
Niebieski ptak. Jakiego koloru jest ten ptak? Jakie ptaki widzieliśmy na spacerze? Gdzie mieszkają ptaki? To jest ogon, czy Ty masz ogonek? Ptaszek ma nóżki, pokaż mi swoje nóżki.
Różowy kwadrat. Co jeszcze jest różowe? Co jeszcze jest kwadratowe? Znajdź w domu jeszcze inny różowy kwadrat.
Niedźwiedź polarny. Jakiego koloru jest niedźwiedź? Gdzie mieszka? Wiesz co on je? Zobacz, tu jest głowa, a tu łapy. Pokaż jak chodzi niedźwiedź.
Żyrafa. Co je żyrafa? Gdzie ma szyje? Po co jej taka szyja? Ile ma nóg? Czy wiesz, że żyrafa ma bardzo długi język, a Ty jaki masz długi, wyciągnij język z buzi.
Tort. Ile świeczek jest na torcie? Z jakiej okazji jemy tort? Spróbujemy zdmuchnąć świeczkę. Zorganizujemy przyjęcie dla lalek? Co jest potrzebne żeby zorganizować przyjęcie urodzinowe?
Lampa. Włącz i wyłącz światło, porozmawiajmy o tym, co można robić kiedy jest ciemno, a co kiedy jest jasno. Schowajmy kartę i zgaśmy światło, a dziecku dajmy latarkę i pomóżmy szukać karty.
Te i wiele innych pytań i odpowiedzi, w zależności od wieku dziecka, możemy wymyśleć z pomocą kart CzuCzu, tak naprawdę ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia :).
Ciekawą zabawą jest również ruletka :), bierzemy małego misia i kilka plastikowych miseczek. Siadamy z dzieckiem i kładziemy przed nim miseczki, pod jedną chowamy misia. Zaczynamy zabawę zmieniając miejsa miseczek i pytamy malucha gdzie jest miś :), wspólnie go szukamy.
Dla malucha już chodzącego można przygotować zmywalne farbki i duży arkusz białego bristolu lub karton, pozwólmy dziecku robić kolorowe ślady rączkami i stópkami, sami przy okazji też weźmy udział w wspólnej zabawie :).
Nasze szafki kuchenne kryją wiele ciekawych skarbów, zwykła pokrywka od garnka i mała plastikowa piłeczka, Mama odbija a maluch łapie piłeczkę, im większy hałas tym lepsza zabawa :).
Zapraszam do pisania w komentarzach propozycji zabaw z dzieckiem, najlepiej takich z wykorzystaniem sprzętów domowych 🙂 chętnie się czegoś nauczę i wykorzystam w zabawie z córeczką.