• Strona główna
  • Strefa Mamy
    • Ciąża
    • Poród
    • Karmienie piersią
    • Porady
    • Zdrowie i Uroda
    • Moda i wygoda
    • Dodatki ułatwiąjące życie
    • Moje przemyślenia
    • Literatura
    • Mamy z pasją
  • Strefa Taty
  • Strefa dziecka
    • Pielęgnacja dziecka
    • Zdrowie dziecka
    • Rozwój
    • Biblioteczka malucha
      • Gry planszowe – recenzje
      • Książki
    • Zabawki
    • Przydatne gadżety
    • Aranżacja pokoju
    • Przygoda z kulturą
    • Imiennik
  • Strefa samotnego rodzica
    • Usługi
    • Literatura
  • Domowe inspiracje
  • DIY
  • PODRÓŻE
  • Okiem specjalisty
    • Dietetyk
    • Fizjoterapeuta
    • Logopeda
    • Pediatra
    • Położna
    • Prawnik
    • Psycholog
  • Blogerski Świat
  • Współpraca/Kontakt
  • Regulamin konkursów
  • Polityka prywatności
Rodzicielnik
  • Strona główna
  • Strefa Mamy
    • Ciąża
    • Poród
    • Karmienie piersią
    • Porady
    • Zdrowie i Uroda
    • Moda i wygoda
    • Dodatki ułatwiąjące życie
    • Moje przemyślenia
    • Literatura
    • Mamy z pasją
  • Strefa Taty
  • Strefa dziecka
    • Pielęgnacja dziecka
    • Zdrowie dziecka
    • Rozwój
    • Biblioteczka malucha
      • Gry planszowe – recenzje
      • Książki
    • Zabawki
    • Przydatne gadżety
    • Aranżacja pokoju
    • Przygoda z kulturą
    • Imiennik
  • Strefa samotnego rodzica
    • Usługi
    • Literatura
  • Domowe inspiracje
  • DIY
  • PODRÓŻE
  • Okiem specjalisty
    • Dietetyk
    • Fizjoterapeuta
    • Logopeda
    • Pediatra
    • Położna
    • Prawnik
    • Psycholog
  • Blogerski Świat
  • Współpraca/Kontakt
  • Regulamin konkursów
  • Polityka prywatności
Strona główna  /  Dbam o rozwój  /  „Jak być wystarczająco dobrym rodzicem? – Podpowiednik dla nie wszystkich rodziców.”
dzieci trudne pytania jak odpowiadać
02 kwiecień 2015

„Jak być wystarczająco dobrym rodzicem? – Podpowiednik dla nie wszystkich rodziców.”

Opublikowane przez Redakcja
Redakcja
Dbam o rozwój agresja u dzieci, Podpowiednik, wychowanie Dodaj komentarz

4. Jak powstaje agresja? Społeczne tło zachowań agresywnych.

Poniższe informacje są pewną propozycją patrzenia na to, skąd bierze się agresja, jednak absolutnie nie wyczerpują tematu. A.Brzezińska mówi, że u dziecka mogą pojawić się zachowania agresywne wtedy, gdy doświadcza formy frustracji, gdy napotyka na określoną przeszkodę. Przedstawia różne rodzaje przeszkód:

a. Przeszkody naturalne:

Nie są one związane z intencjami przeszkodzenia dziecku przez dorosłego; wywołują nieprzyjemne emocje, ale na ogół nie prowadzą do zachowań agresywnych. Warunkiem jednak musi sta się odpowiednie wsparcie ze strony dorosłego (pokazanie drogi rozwiązania, pomoc w rozwiązaniu, ale nie wyręczanie).

Jeśli wsparcie nie nastąpi = wybuch emocji + zachowania o charakterze agresywnym.

Przeszkody fizyczyne, czyli różnego rodzaju obiekty np. gdy dziecko po coś sięga i nie może dosięgnąć, siedzi w klasie daleko od tablicy, ma przed sobą drzwi zamknięte na klucz. Przeszkody związane z ograniczeniami ciała np. wzrost, dziecko nie potrafi utrzymać równowagi, ma słaby wzrok itp.

b. Przeszkody z naznaczenia

Ich źródłem staje się przypisanie przez rodzica lub innego dorosłego „złych intencji”. Skutkiem tego jest fakt, że dorosły wprowadza nakazy lub zakazy np. „Zejdź z drzewa bo spadniesz”; „Nie huśtaj się na krześle bo…”(…).

Przeszkody socjalizacyjne, czyli zakaz dany przez dorosłego a odbierany przez dziecko jako przeszkoda w realizacji ważnego dla dziecka celu. Przeszkody z posądzenia czyli zakaz nałożony przez dorosłego w związku z tym, że przypisuje dziecku intencje wyrządzenia krzywdy komuś lub sobie (…).

Można by zadać sobie pytanie: jak to się dzieje, że owe przeszkody pojawiają się w życiu każdego dziecka, jednak nie każde reaguje agresywnie? Postawy agresywne mogą pojawić się ponieważ:

  • dziecko doświadcza nieskuteczności w pokonywaniu przeszkody (nie jednorazowo)
  • doświadcza frustracji, która przekracza jego możliwości poradzenia sobie z trudną sytuacją
  • doświadcza nie zaspokajania jakiejś swojej potrzeby,
  • nie radzi sobie z emocjami (nieprzyjemnymi, silnymi), którym towarzyszy „samonakręcanie się” – tworzy się mechanizm błędnego koła, który wzmacniany dodatkowo karą np. za „zły” sposób uniknięcia przeszkody powoduje dodatkową frustrację.

I jeszcze kilka uwag o frustracji. Po przeczytaniu „Podpowiednika” do tego momentu można by wysnuć wniosek, że frustracja może być czymś złym/niepotrzebnym w życiu. Nic jednak bardziej mylnego – określona dawka frustracji/stresu jest potrzebna do naszego rozwoju/nauki. Istotne jednak, aby nie przekraczała indywidualnego Progu Frustracji. Innymi słowy każdy z nas ma swoisty styl reagowania (na działanie środowiska). Pełni on funkcje: osobistą (zaspokajanie potrzeb indywidualnych) i społeczną (zaspokajanie oczekiwań społecznych). Jakoś owego stylu zależy od relacji między funkcją osobistą a społeczną.

Jeśli jest konflikt pomiędzy jedną a drugą funkcją pojawiają się coraz silniejsze emocje, a w konsekwencji mogą wystąpić zachowania agresywne np. jeśli nie zostają odpowiednio zaspokojone indywidualne potrzeby dziecka szuka ono różnych innych „sposobów” ich zaspokojenia poprzez manipulację, kłamstwo, myślenie życzeniowe itp.

Oczywiście warto na to spojrzeć znów nieco szerzej – zachowania agresywne wywołane przeszkodami lub niepowodzeniami to tylko jedna grupa. Pozostałe to zachowania agresywne wywołane zachowaniem się innych osób oraz wypowiedziami innych osób. Zakładając, że dziecko uczy się tych zachowań od pierwszych chwil swojego życia nabiera to znaczenia, gdy rozpatrujemy zjawisko agresji właśnie jako zachowania. Oczywiście w miarę dojrzewania repertuar zachowań się poszerza i w zależności od wieku i potrzeb rozwojowych uczy się ich w różnych grupach odniesienia. W jaki sposób? Poprzez obserwację, naśladownictwo, a najbardziej przez bezpośrednie jej doświadczanie, bo kiedy słyszy od ważnej dla siebie osoby – Rodzica „Trzeba być w życiu prawdomównym i szanować innych”, a zaraz potem, gdy dzwoni telefon: „Powiedz cioci Heni, że mamy nie ma w domu” to wiadomo, które zachowanie przystwoi szybciej.

Drogi Rodzicu, warto się więc zastanowić jakie zachowania trenuje/ćwiczy moje dziecko w naszym domu oraz do jakich zachowań jako Rodzic je zapraszam?

(Fragment „Podpowiednika… Kamili Maciejewskiej)

Udostępnij
Redakcja
Redakcja

 Poprzedni 01.10.2014 Córeczko dziś kończysz roczek.
Następny   Okiem Fizjoterapeuty: z życia malucha :)

Related Posts

  • Zaufanie lepsze niż strach – felieton Tomasza Króla

    22 września 2019
  • Rola przewodnictwa w życiu dziecka.

    18 września 2019
  • Matka Polka na urlopie.

    16 stycznia 2017
  • Czy rodzice małych dzieci powinni dbać o to, żeby dzieci nie zapomniały o święcie drugiego rodzica np. urodzinach, Dniu Matki/Ojca?

    15 lipca 2016

Skomentuj

Anuluj pisanie odpowiedzi

Współprace medialne

Rodzicielnik.pl w TVP

Zaparcia nawykowe u małych dzieci – Pytanie na śniadanie

Znajdź na blogu

Ostatnie artykuły

  • Poznaj nowości od Marioinex – Mini Waffle Adventure: Sekretna Jaskinia 23 marca 2023
  • trampolina
    Trampolina ogrodowa – ulubiona atrakcja dzieci i rodziców 1 marca 2023
  • Kobieta rozstępy na brzuchu
    Zabiegi medycyny estetycznej dla mam. 27 lutego 2023
  • termy
    Czy na termach trzeba umieć pływać? Rozwiewamy wątpliwości 26 lutego 2023

Popularne artykuły

  • Kobieta rozstępy na brzuchu
    Zabiegi medycyny estetycznej dla mam.
  • termy
    Czy na termach trzeba umieć pływać? Rozwiewamy wątpliwości
  • Mazury
    Mazury z dziećmi — propozycje dla rodziców maluszków, starszaków i nastolatków
  • trampolina
    Trampolina ogrodowa – ulubiona atrakcja dzieci i rodziców

Rodzicielnik na Twitterze!

Twitter
rodzicielnik.pl
rodzicielnik.pl
@rodzicielnikpl

Poznaj nowości od Marioinex – Mini Waffle Adventure: Sekretna Jaskinia rodzicielnik.pl/poznaj-nowosc…

reply retweet favorite
10:56 · 23 marca 2023
Twitter
rodzicielnik.pl
rodzicielnik.pl
@rodzicielnikpl

Trampolina ogrodowa – ulubiona atrakcja dzieci i rodziców rodzicielnik.pl/trampolina-og…

reply retweet favorite
15:32 · 1 marca 2023
Twitter
rodzicielnik.pl
rodzicielnik.pl
@rodzicielnikpl

Top 10 zabawek dla 4-5 latek! rodzicielnik.pl/top-10-zabawe…

reply retweet favorite
11:18 · 28 lutego 2023
Twitter
rodzicielnik.pl
rodzicielnik.pl
@rodzicielnikpl

Zabiegi medycyny estetycznej dla mam. rodzicielnik.pl/zabiegi-medyc…

reply retweet favorite
10:47 · 27 lutego 2023
Twitter
rodzicielnik.pl
rodzicielnik.pl
@rodzicielnikpl

Czy na termach trzeba umieć pływać? Rozwiewamy wątpliwości rodzicielnik.pl/czy-na-termac…

reply retweet favorite
20:14 · 26 lutego 2023
Follow @rodzicielnikpl

Myśl przewodnia

„Wychowanie bez błędów nie istnieje. nic takiego nie istnieje. I nie tylko nie istnieje, lecz wręcz nie powinno istnieć. Rodzice są ludźmi. popełniają więc błędy i nie wiedzą wszystkiego. Natomiast odpowiedzialni rodzice nie są mitem. Przeciwnie. Dzieci mają prawo do odpowiedzialnych rodziców. Przyznawanie się do błędów albo niewiedzy jest prawidłowym zachowaniem ze strony rodziców. Powinno ono zarazem być uzupełnione przez dążenie do naprawiania błędów oraz poszukiwania odpowiedzialności”

J. G. Woititz

Kontakt ze mną:

agnieszka@rodzicielnik.pl

Zapisz się do naszego newslettera

Zamów nasz newsletter i otrzymuj najciekawsze informacje z naszego bloga!

Pozycjonowanie stron: liftnet.pl Copyright © 2018 rodzicielnik.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone